• Writer's pictureRene Loosveldt

Osteopathie en migraine

Wat is migraine?

Migraine is meer dan alleen een hoofdpijn. Het is een neurologische aandoening die intense, kloppende pijn veroorzaakt, vaak aan één kant van het hoofd. Migraineaanvallen kunnen uren tot dagen duren en gaan vaak gepaard met symptomen zoals misselijkheid, overgevoeligheid voor licht en geluid, en visuele verstoringen.

Hoe kan osteopathie helpen?

Door het beïnvloeden van de trigeminocervicale nucleus (TCN). Dit is een belangrijke kern in de hersenstam die betrokken is bij de verwerking van pijnsignalen vanuit de nek en het hoofd, met name vanuit de trigeminale zenuw en de bovenste cervicale zenuwen. Deze nucleus ontvangt sensorische informatie vanuit verschillende structuren zoals de huid, spieren en gewrichten van de nek en het hoofd, evenals van de hersenvliezen en bloedvaten erin die de bron van pijn zijn bij migraine.

Osteopathische technieken zijn gericht op het beïnvloeden van deze nucleus door in te werken op de bovenste cervicale structuren. Op deze manier kan osteopathie helpen bij het verminderen van migraine-gerelateerde symptomen.

Migraine is een complexe aandoening waarvan we nog niet alles weten. Er zijn nog veel andere gekende triggers die migraine kunnen uitlokken zoals hormonale schommelingen, voeding (biogen amines), stress ... De behandeling is vaak multidisciplinair. Laat je steeds onderzoeken door een medisch professional.

8 views0 comments